Advertorial

Cum procedezi in cazul in care vrei sa cureti singur supapa EGR?

Sistemul EGR se afla in dotarea fiecarui autoturism, indiferent ca ne referim la masinile pe benzina sau la cele diesel.

Sistemul EGR se afla in dotarea fiecarui autoturism, indiferent ca ne referim la masinile pe benzina sau la cele diesel. Aceasta supapa EGR este localizata la nivelul sistemului de evacuare auto. Ca urmare a faptului ca aceasta supapa nu beneficiaza de mentenanta corespunzatoare, este posibil ca ea sa se desprinda, fapt care va afecta performanta autoturismului. In acest articol vor fi prezentate cele mai importante semne care ne pot avertiza cu privire la o defectiune aparuta la nivelul supapei EGR. Este important de mentionat faptul ca supapa EGR se poate defecta destul de des, dar si acela ca inlocuirea acesteia este destul de costisitoare.

Ce este supapa EGR?

Supapa EGR este o componenta a sistemului de evacuare care permite recircularea gazelor de esapament spre galeria de admisie. Aceste gaze sunt folosite din nou in procesul de combustie, ceea ce permite o reducere a emisiilor si un impact mai redus asupra mediului inconjurator. Sistemul EGR prezinta avantajul de a reduce nivelul de emisii, dar si impactul asupra mediului inconjurator. Cu toate acestea, prezinta si o serie de dezavantaje, principalul dezavantaj fiind acela ca va determina un consum de combustibil mai crescut. In cazul masinilor diesel, principalele dezavantaje sunt reprezentate de o performanta mai redusa, dar si o cantitate mai mare de funingine care ajunge in mediul inconjurator. Cu toate acestea, tehnologia avanseaza, ceea ce inseamna ca sistemul EGR devine din ce in ce mai performant, fiind disponibil pe scara din ce in ce mai larga.

Cum ne putem da seama ca sistemul EGR nu functioneaza corect?

De obicei, o problema la nivelul supapei EGR este semnalizata de reducerea performantelor autoturismului, dar si cresterea nivelului de poluare. In plus, pe bord se va aprinde martorul EPC (in cazul masinilor Volkswagen) sau martorul Check Engine.

Totodata, este important de mentionat faptul ca o defectiune la nivelul supapelor EGR 

duce fie la ramanerea acestora deschise, fie la inchiderea completa, in momentul in care survine defectiunea.

Care sunt cele mai frecvente semne care ne pot duce cu gandul la o supapa EGR defecta? 

  1. Ralanti oscilant 
  2. Fum negru scos pe teava de esapament
  3. Aprinderea martorului EPC sau Check Engine in bord
  4. Un consum crescut de carburant
  5. Oprirea motorului – oprirea motorului survine de obicei la turatii mari, fapt care poate afecta rezistenta in timp a motorului 
  6. Turbo compresor care nu mai functioneaza – in cazul in care ventilatorul EGR si coolerul nu se mai poate inchide, evident nu mai se poate realiza racirea gazelor de esapament. Astfel, prin supraincalzirea motorului, uleiul se va descompune si va fi trimis catre turbocompresor, care se va defecta in scurt timp.
  7. Dezintegrarea motorului.

Cum putem localiza supapa EGR?

Supapa EGR este localizata la nivelul galeriei de admisie a masinii, de cele mai multe ori la nivelul unei tevi de admisie. Inainte de a indeparta supapa EGR, este bine sa aplici WD-40 pe suruburile de prindere, intrucat acestea au fost expuse unor temperaturi mari si vor fi greu de desfacut. 

Cum curatam o valva EGR defecta? 

Chiar daca este posibil sa reparam in anumite situatii o supapa EGR, de cele mai multe ori este indicat sa achizitionam o piesa noua. In cazul modelelor mai vechi, trebuie sa stim ca acestea sunt simplu si usor de reparat. Daca autoturismul este prevazut cu o supapa EGR controlata in vid, poate fi inlocuita doar membrana situata la interior. In cazul masinilor de generatie mai noua dotate cu supapa EGR trebuie sa stim ca acestea au in componenta anumite piese electrice, ceea ce le face greu de reparat. Prin urmare, este indicat sa achizitionam o piesa noua. Daca totusi ne hotaram sa curatam pe cont propriu supapa EGR, trebuie sa stim ca vom avea nevoie de un dispozitiv pentru curatarea franelor. Dupa ce supapa va fi curatata, va fi necesar sa folosim WD-40 pentru a lubrifia suprafata acestei.

In cazul in care alegi sa inlocuiesti supapa EGR, trebuie sa stii ca vei avea nevoie de un scanner OBD2 pentru a reseta codurile de eroare care vor aparea dupa inlocuirea supapei. Pentru curatarea supapei EGR este necesar sa se parcurga urmatoarele etape:

– se deconecteaza bateria auto 

– se deconecteaza senzorii si clemele, iar apoi suruburile de fixare ale supapei EGR

– se curata supapa EGR, dar si furtunele

– se conecteaza din nou bateria auto.

Trebuie avut grija ca substantele folosite pentru curatare sa nu ajunga la nivelul componentelor electrice ale autoturismului. In cazul in care manopera pare dificila, ideal ar fi sa te prezinti cu masina intr-un service.

Costurile pentru inlocuirea unei supape EGR 

Aceste costuri pot sa varieze in functie de marca, dar si de modelul autoturismului si se pot incadra intre 200 si 1000 RON. Costurile manoperei pot fi cuprinse intre 50 si 200 RON. Este posibil ca posesorii de masini mai vechi dotate cu supape EGR controlate in vid sa fie obligati sa suporte costuri mai reduse, spre deosebire de cei care au in posesie un autoturism mai nou. Pentru masinile vechi, de obicei pretul unei supape noi ajunge pana la 300 RON, in timp ce in cazul masinilor mai noi aceste preturi cresc considerabil.