Local

Centura Bacăului intră în mocirlă. Mocirla indiferenţei noului partid aflat la guvernare.

Alocarea de doar 64 milioane lei pentru Centura Bacăului în urma legii bugetului de stat promulgată ieri de preşedintele Iohanis a stârnit valuri puternice de nemulţumire în rândurile politicienilor aflaţi cumva într-o opoziţie dură cu PNL. Pe plan local, cel mai vehement, aşa cum ne-am obişnuit, Cristian Ghingheș. El a declarat pe reţelele de socializare ca:

”Se vede ce este prioritar și ce nu pentru Guvernul Orban-PNL când te uiți la buget și vezi că nu au fost alocați banii necesari continuării execuției Centurii Bacău în anul 2020, dar observi că s-au alocat fonduri pentru toate tănculețele, avioanele și capabilitățile militare cerute de partenerii externi care sunt pe cale să ne arunce în războaie de care nu suntem întrebați în calitate de aliați ce suntem…

Cu o alocare de doar 64 de milioane de lei anul acesta (chiar mai mică decât cea aprobată inițial de Guvernul Dăncilă în 2019), ritmul lucrărilor la Centura Bacău cu siguranță nu poate fi același decât dacă antreprenorul va reuși să lucreze pe datorie. Dar de unde peste 350 de milioane de lei? În 2019, la final, după toate rectificările, pentru centură au fost alocați și cheltuiți 240 de milioane de lei.

Conform Legii finanțelor publice, Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, are obligația de a notifica UMB că are doar 64 de milioane de lei la dispoziție pentru lucrările din 2020, actualizând în acest sens „graficele de execuţie/livrare, atât fizice, cât şi valorice, anexe la contract.” (art. 43^1).

Chiar nu există explicație logică pentru această subfinanțare a unui proiect unde ritmul lucrărilor e de lăudat, mai ales că a fost definitivată și finanțarea europeană (abia pe 28 noiembrie, e drept, în ciuda a ceea ce Dragoș Benea și ai săi PSD-iști ne-au cântat ani de zile, și anume că ar exista contract de finanțare semnat, dar uite că nu exista). Sau poate fi o explicație, dar doar una singură: varianta ocolitoare a municipiului Bacău nu este o prioritate pentru Guvernul Orban.”

Asociaţia Pro Infrastuctură a relatat deasemenea faptul că nu există semne clare din partea guvernului Orban de a duce la bun sfârşit proiectele aflate în lucru şi nici nu se întrezăreşte un interes pentru că infrastructura ţării să ajungă la un nivel minim de ”respiratie”.

”Președintele Klaus Iohannis a promulgat ieri legea bugetului de stat pentru anul 2020, după ce Guvernul Orban și-a asumat răspunderea în Parlament la finalul anului trecut pentru această lege. Deși, declarativ, vor fi prioritizate principalele investiții pe fonduri europene aflate în derulare, lucrurile nu par să stea așa.

Un prim exemplu ar fi centura orașului Bacău, un proiect de aproximativ 800 de milioane de lei cu TVA pe care lucrările au început în martie 2019 și au avansat pe parcursul anului foarte bine, fiind utilizați aproximativ 250 de milioane de lei. Estimările noastre indică un necesar de 350-400 de milioane de lei în 2020. Alocarea Guvernului Orban: 64 de milioane. Comparativ, construcția Centurii Târgu Mureș, aflată într-o licitație suspendată de 3 luni, fără oferte depuse, cu șanse reduse de contractare în 2020, are o alocare mai mare.

Un alt proiect drastic subfinanțat este Autostrada Sebeș-Turda. Chiar dacă avansul în 2019 nu a fost cel scontat, au fost consumate 183 de milioane de lei. Alocarea pentru 2020 este de doar 56 de milioane, mult sub o estimare realistă de aproximativ 200 de milioane.

Drumul Expres Craiova-Pitești (cele 3 loturi aflate în construcție în valoare de peste 2 miliarde de lei cu TVA) au o alocare modică de 96 de milioane de lei, deși premierul Orban a spus că în 2 ani se finalizează lucrările (evident, o promisiune fantezistă).

Podul peste Dunăre de la Brăila, o investiție de peste 2 miliarde de lei care a atras în 2019 peste 500 de milioane, are o alocare de doar 97 de milioane de lei în 2020.

Alte proiecte subfinanțate în 2020 în opinia noastră ar fi A3 Autostrada Transilvania și A3 Râșnov-Cristian, centurile Satu Mare, Timișoara, Rădăuți, reabilitarea DN76, realizarea studiilor pentru Autostrada Timișoara-Moravița, realizarea studiilor pentru modernizarea căilor ferate București-Giurgiu și Cluj Napoca-Oradea sau dublarea căii ferate între Mogoșoaia și Balotești.

Solicităm premierului și ministrului Transporturilor să demonstreze și cu fapta, nu doar cu vorba, că sunt mai competenți decât predecesorii lor!” au scris acestia pe facebook.