Obiectiv, Bacău. Gara.

Construită între anii 1871-1872 gara Bacău a fost exploatată în sistem privat până la 1 ianuarie 1880 când linia şi staţia au fost răscumpărate de statul român şi trecute ulterior în administrarea Direcţiei Princiare a CFR.

Clădirea iniţială a gării Bacău era o construcţie simplă, modestă, construită cu economie. Necesitatea demolării gării vechi şi construirea pe acelaşi amplasament a unei noi gări a fost motivată, pe de o parte, de slăbirea structurii de rezistenţă (vechime, cutremurele din 1940 şi 1977, două războaie mondiale) şi, pe de altă parte, de dezvoltarea industrial- economică a zonei care suprasolicita capacitatea staţiei, în contextul în care Bacău devenise capitală a judeţului.

Povestea reală a Gării din Bacău, demolată într-o noapte din ordinul prim-secretarei organizaţiei PCR Alexandrina Găinuşe, cea care a ajuns mai apoi membră CPEX şi viceprim-ministru în Guvernul Constantin Dăscălescu, este cunoscută de mai toţi băcăuanii care au trecut de 50 de ani. Construcţia gării din municipiul Bacău este legată de numele demnitarei comuniste, Alexandrina Găinuşe. Locuitorii oraşului de pe malul Bistriţei povestesc cum activista PCR-istă a fost cea care a dat ordin ca sute de soldaţi de la unităţile militare să dărâme clădirea veche a gării, care fusese construită în anul 1872. “Într-o şedinţă PCR s-a decis să se finanţeze construcţia unei gări noi. Totul se întâmpla la începutul toamnei, în anul 1982.

Directorul de atunci, Ionescu Paşcani, n-a mai stat o clipă pe gânduri. Tocmai se apucase cu muncitorii de săpat tunelul de sub liniile ferate şi când a auzit o asemenea veste a început să demoleze şi o porţiune din clădirea gării. Nu era convins că face ceea ce trebuie. Îi era cam frică! Însă, rapid,l-a sunat la telefon Alexandrina Găinuşe care i-a zis: “Continuaţi! Pe răspunderea mea, continuaţi!” Ba chiar ea a dat ordin să vină şi sute de soldaţi, care să pună umărul la demolarea clădirii”, a povestit Florin Filioreanu, fost angajat al gării din Bacău. El susţine că nu poate uita ziua în care a venit la serviciu şi a găsit toată clădirea pusă la pământ. “Eu m-am speriat. Am făcut de serviciu în tura de zi şi apoi, când am venit în cea de noapte, clădirea era dărâmată în totalitate. M-am speriat! Am crezut ori că a fost cutremur, ori bombardament!”, a mai rememorat Florin Filioreanu.

Unii foşti CFR-işti, acum pensionari, susţin că Găinuşe a ordonat demolarea gării în ritm rapid, ca să-i forţeze mâna lui Ceauşescu să dea fonduri urgente pentru o alta nouă. Pe 4 februarie 1983, construcţia gării a fost terminată. Lucrarea a fost efectuată de Trustul de Construcţii Industriale Gheorghe Gheorghiu-Dej, condus de inginerul Mircea Dascălu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *