Literatura politicii parcărilor. Piţi a devenit sensibil la nevoile urbei. În somn. 22 de euro lunar pentru un autoturism.

Tembeliunea administraţiei publice o mai dă cu un text de propagandă în ideea unor aplauze la scenă deschisă. Pitiponcul face literatura parcărilor de autoturisme exact ca-n filmele de desene animate, pentru că trebuie să fie pe aceeaşi frecvenţă cu politica naţională. El ne vorbeşte în algoritmul ăla în care 4 poate fi mai mare ca 8, dacă îndrăzneşti să crezi în România. Parcările, marea problemă a Bacăului aşa cum e şi a ţării. A uitat desigur de promisiunea aia legată de 1000 de locuri de parcare noi, că nu a avut intenţia asta vreodată şi acum citează din “‘operele” de artă ale celor ce au studiat problema parcărilor. Tipilică, ăia nu doar au studiat, ăia au şi implementat ceea ce trebuie pentru ca traficul să fie descongestionat.

Pe site-ul primăriei se vorbeşte (din nou) despre Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD). Tipilică, ai avut 2 ani şi 3 luni la dispoziţie pentru a realiza măcar problema peticelor. Şi n-ai reuşit. Cu literatura politicii parcărilor n-o să reuşeşti nimic. Doar cu aceste anunţuri pupincuriste, nu faci decât să te îngropi, lucrurile reale trebuiau să se întâmple deja de mult timp. Piţi vrea să “profite” financiar de parcările aflate pe domeniul public. Nu alea făcute de el ci alea virtuale însemnând spaţiul efectiv ocupat de un autoturism pe marginea străzii. Deci vrei să plătim taxe, e foarte bine, dar cu acei bani trebuiesc amenajate nişte parcări. Sau mai bine amenajează tu parcările mai întâi, apoi le faci cu plată şi încasezi banii. Întâi munca şi apoi plata, că aşa-i la privat nu-i ca treaba cu minivacanţele şi tichetele de vacanţă ale bugetarilor. Pune tu şi taie boscheţii, amenajează parcările cu dale, fă-le frumuşele şi apoi pot deveni o sursă de venit.

El însă ar vrea 22 euro pe lună pentru un loc de parcare în boscheţii din spatele blocului, ăla pe care el îl evalueaza la 230 euro mp. Cât de idiot!

Dar nu-i capabil decât să posteze pe facebook nişte desene care să prezinte imaginaţia lui. Apropo, nişte desene 3D? Încă nu? Să citim pe îndelete ideile geniale ale piţiponcului. Şi să aşteptăm parcările amenajate. Stiaţi că centrul Bacăului oferă mii de locuri de parcare? Sigur nu. Asta spune Piţi!

“Politica de parcare reprezintă unul din principalele instrumente folosite în schimbul de paradigmă în ceea ce privește infrastructura de transport. În procesul de prioritizare a mijloacelor de deplasare nepoluante sau cu emisii scăzute, modul în care este gestionată parcarea joacă un rol esențial deoarece reprezintă un instrument foarte eficient pentru descurajarea deplasărilor motorizate.

O mașină parcată ocupă aproximativ 12 mp fiind parcată în medie 23 din 24 de ore (T. Litman, 2006). Parcarea este astfel un mare consumator de teren, aproximativ 10000 mp sunt ocupați de garaje rezidențiale în Bacău. Acest teren generează venituri insignifiante față de potențialul real fiind alocat aproape gratuit pentru nevoi private în loc ca el să servească ca un bun colectiv / spațiu comunitar.

Parcările amenajate reprezintă și importanți generatori de trafic. Disponibilitatea unui loc de parcare la destinație, adesea chiar gratuit reprezintă un important „stimulent” pentru utilizarea autovehiculului personal. De asemenea, aproximativ 60% din traficul din zonele centrale ale orașelor din SUA este reprezentat de mașini în căutarea unui loc de parcare  (D. Shoup, 2015). Acest aspect este vizibil și în zona centrală a Municipiului Bacău care oferind peste x mii locuri de parcare reprezintă cea mai mare concentrare de generatori de trafic.

Procesul tranziție către o mobilitate durabilă este lansat în cazul Municipiului Bacău prin intermediul unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD). Însă pentru a face acest document operațional și pentru a putea implementa proiectele este nevoie și de conturarea unei politici de parcare. Acest aspect este evidențiat și în ghidul Programului Operațional Regional, Prioritatea de Investiții 4.1 ca:

 “La nivelul solicitantului/municipiului reședință de județ, dar mai ales la nivelul ariei de studiu a proiectului, trebuie să se implementeze o politică coerentă de reglementare a parcărilor, ce poate conține măsuri privind eliminarea parcărilor neregulamentare, instituirea unor taxe pentru parcare, controlul accesului şi implicit al parcării în zonele centrale ale municipiilor reședință de județ etc, în conformitate cu P.M.U.D.”

Luând în considerare aspectele menționate anterior, se resimte nevoia de a pune bazele unui sistem de gestiune a parcării pornind de la o politică de parcare.”

2 thoughts on “Literatura politicii parcărilor. Piţi a devenit sensibil la nevoile urbei. În somn. 22 de euro lunar pentru un autoturism.

  1. Daca tot ai adus in discutie parcarile din Bacau, ai idee de ce s-au numerotat parcarile cu plata din oras?
    Le-au trasat si numerotat dar cu incalcarea HCL privind modul de amenajare al acestor parcari.
    Incalcarea, cu buna stiinta, a legislatiei le da dreptul sa incaseze taxele respective? Sau asta este respectul lor pentru lege si cetateni?

Comments are closed.